Túl sokat stresszelsz a tanulás miatt?
Szerző: Dr. Kovács Eszter | Lektor: Dr. Túry Ferenc, Dr. Stauder Adrienn
Publikálás dátuma: 2015-09-23
Ezért figyelni kell arra, hogyan tudjuk optimális szinten tartani stressz-szintünket, levezetni a túlzott feszültséget és megelőzni a túlterheltség, kimerülés, kiégés állapotát.
Mi az a tanulási stressz?
A fiatalok növekvő kihívásokkal néznek szembe napjainkban, a diákok fokozott nyomásnak vannak kitéve tanulmányaik során, rengeteg ismeretet és gyakorlati tudást kell elsajátítatniuk a képzés időszakában, ami magas stresszterhelést von maga után. Emiatt az, hogy hogyan tudjuk optimális szinten tartani a stresszt, kiemelten fontos. Az, hogy hogyan küzdesz meg a stresszt okozó helyzetekkel, megjelenik a teljesítményedben, az egészségi állapotodban, és kihat az életminőségedre. A stressz csökkentése érdekében gyakran a különböző egészségkárosító szerekhez nyúlnak a fiatalok. A fiatalok számára a tanulmányaikból fakadó stressz épp olyan, mint az idősebbek számára a munkastressz: hatással van a teljesítményünkre és alkotóképességünkre. Ez megjelenhet a mindennapokban például, hogy úgy érzed, nincs időd semmire, mert a tanulás tölti ki minden idődet, zaklatott és ideges vagy miatta, de az is stresszforrás, ha nem érzed, hogy támogatást vagy segítséget kapnál bárkitől, és nincsenek jó kapcsolataid az iskolában sem.
Fotó: shutterstock.com
Kiégtél?
A kiégés manapság nagyon divatos fogalomnak számít, miközben komoly problémákra utal, melyek a tanulást és tanulmányokat is erősen érintik. A hallgatói kiégés a tanulmányi követelmények következtében fellépő kimerülésedre utal, magában foglalja a tanulmányokkal szemben kialakított távolságtartó hozzáállásodat, az érdeklődésed, a motivációd csökkenését, és a ’lúzer’ diák érzését. Akkor beszélünk kiégésről, ha már úgy érzed, hogy túl sok stressz ér, kimerültél, nincs elég energiád, nem tudsz igazán a tanulmányaidra figyelni és nem is igazán érdekel az egész, miközben jelentősen romlik a teljesítményed. Amennyiben ilyen tüneteket észlelsz, feltétlenül lépni kell. A kiégés komoly nehézségekhez vezethet, de van rá megoldás, például leld meg az örömöd a tanulásban.
Próbálj meg még jobban elköteleződni!
Fontos az ember erősségeire, erőforrásaira és az optimális működésre irányítani a figyelmet. A tanulmányok iránti elkötelezettség fokozása megvédhet a kiégéstől. Az elkötelezettség (engagement) fogalmat az elméd egy pozitív, jól teljesítő és munkára irányuló állapotára, működésére használják, amelynek jellemzői az energiával való telítettség és az életerő (vigor). Jellemzője még az, hogy rengeteg energiát tudsz szentelni valaminek - vagyis átadod magad az érzésnek (dedication), teljesen bevonódsz, és elmerülsz a tanulásban (absorption). Az energia, vitalitás állapotának jellemzői: az energia magas szintje, a tanulás során megfigyelhető mentális rugalmasság, és az arra való képesség, hogy erőfeszítést fektessünk a munkába. A „neki szentelődés”, a lelkesedés, az inspiráció, a büszkeség és a kihívás foglalják össze a legjobban ez az érzést. Próbálj meg jobban elköteleződni, találd meg az örömödet a tanulásban!
Vonódj be és élvezd a tanulást!
Az elkötelezettség és a kiégés állapota befolyásolja a lelkiállapotodat, az eredményeket, az iskolai teljesítményedet, ezért javasoljuk, hogy inkább az elköteleződést próbáld magadévá tenni. Az iskola fontos és szükséges mindenki életében ahhoz, hogy hosszú távon elősegítsd saját boldogulásodat. Adj bele mindent, figyelj oda, vonódj be és találd meg a szépet a tanulmányaidban és hagyd, hogy magával ragadjon a tanulás! Vedd fel a lendületet és találd meg a tanulás jó oldalát, szervezd meg az idődet! Fontos, hogy maradjon idő a tanulásra, de szükséged van kikapcsolódásra, pihenésre, az érzelmi feltöltődést segítő örömteli tevékenységekre is. A pihentető alvás például elengedhetetlen tényezője az egészséges életnek, csak úgy, mint a testmozgás. Ne feledkezz meg emellett arról, hogy jó kapcsolatokat alakíts ki az iskolában mind tanáraiddal, mind az osztálytársaiddal és talán a legfontosabb, legyél nyitott és barátkozz!
Olvass utána a stresszkezelésnek itt!
Irodalom:
Grüning, Christian. Az eredményes tanulás titka. Partvonal Kiadó, Budapest, 2011.
Anderson P.. Stress, prevention in general practice. Oxford University Press, 1993.
Bakker, A. B., Schaufeli, W.B., Leiter, M.P., Taris, T.W. (2008). Work engagement: an emergency concept in occupational health psychology. Work & Stress, 22, 187-200.
Hazag, A., Major, J. (2008). A hallgatói kiégés jelensége, medikusok lelki egészségvédelme. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 9(4), 305-322.
Schaufeli, W. B., Martínez, I.M., Pinto, A.M., Salanova, M., & Bakker, A.B. (2002). Burnout and engagment in univerity students. A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(5), 464-481.
Sima Á., Kovács E., Cseh K., Balázs P. Stresszterhelési tünetek és egészségkárosító magatartás orvostudományi egyetemi hallgatók körében. LAM, 2012 22(8-9): 529-534.