Párkapcsolati kommunikációs alapelvek - Hogy ne csak elbeszéljünk egymás mellett!
Szerző: Szalai Tamás Dömötör | Lektor: Dr. Ipolyi-Topál Gitta, Schmidt Judit
Publikálás dátuma: 2015-07-15
A kommunikáció célja üzenetek eljuttatása a partnerhez. Van tartalmi szintje, amit főként a szavak közvetítenek, valamint kapcsolati szintje, amit főleg a metakommunikáció, vagyis a hangszín, mimika, gesztusok tükröznek. A metakommunikációval szavak nélkül is közlünk,de a jelentésnek nagyon ritkán vagyunk tudatában.
Óriási hibalehetőség, hogy a kommunikációból kinyert jelentést mi magunk alkotjuk! Például a szótlan férjet felesége elutasítónak éli meg, ezért kérdezgeti őt, de az közömbösen hallgat. Ezt a hölgy kapcsolati közömbösségre, vagy férje általános unottságára vonatkoztatja, pedig lehet, hogy a férfi csak fáradt, vagy a munkahelyén felbosszantották. Ugyanígy sértő lehet egy mondat, amit a másik viccnek szánt, de mi a hangszín alapján komolyan vettünk.
A kommunikáció fejlesztésének négy szintje:
- hibáink felismerése nélkül, készségek híján kommunikálunk.
- belátjuk hiányosságaink,
- készségeinket tudatosan gyakoroljuk,
- készségeink használata automatikussá válik.
Te melyik szinten tartasz?
Fotó: shutterstock.com
Lássuk, mit tehetsz a jobb kommunikációért!
- Alapelv, hogy sose a párodról beszélj, csakis arról, hogyan érezted magad egy szituációban! Fogalmazd meg mindig egyes szám első személyben a saját kapcsolati élményedet! Ezeket nevezik én-állításoknak! Például: „Állandóan égetsz mások előtt!” helyett: „Nagyon ciki volt számomra, ahogy beszéltél rólam, légy szíves máskor ne csinálj ilyet.”
- A másikra mutogatás sarokba szorít és ellentámadást hív, ezért sosem szabad negatívan címkézni vagy becsmérelni párunkat. „Már megint micsoda kupi van, állandóan széthagyod a cuccaid!” helyett: Mi újság, milyen napod volt? - hátha megtudjuk, miért nem maradt ideje rendet rakni.
- Ha a véleményed ellenkezik is, az érzéseit mindig ismerd el!
- Keresd az egyetértési pontokat, ahelyett hogy „igen, de…” mondatokkal érvénytelenítenéd, amit mond, s ezzel végtelenített konfliktust teremtenél!
- Mindig tudatosítsd, hogy szavaid, hangszíned, gesztusaid mit jelentenek a partnered számára a kapcsolatra vonatkozóan!
- Használd az érintés, ölelés megnyugtató erejét!
- Hallgasd végig a másikat!
- Ha a hangotok élesedne, és egymás szavába vágnátok, jól jön a „STOP módszer”: állítsátok meg egymást, és kérdezzétek meg, mi történik, mit is szeretnétek egymástól, mire vágytok most?
- A veszekedések szinte mindig ugyanolyan forgatókönyv szerint zajlanak. Tudatos jelenléttel, az érzéseid megfigyelésével szakítsd meg a viselkedéses láncokat!
- A „mindig” és „soha” kezdetű mondatok hamisak és bántók.
- Sose tapassz egy témához másik sérelmet, azt beszéljétek meg, ami éppen aktuális!
- Ne vonj be másik embert a konfliktusba, legfeljebb egy párterapeutát!
- Nehéz témánál kérhetsz időt.
- Minden helyzet mélyén személyes vágyak élnek, amelyek a másikkal szembeni elvárásokká alakulnak. Az adott helyzetben fellépő érzelmeink abból alakulnak ki, hogy párunk megfelel-e az elvárásainknak. Hozd elő a mélyben bújó vágyakat, és tudatosítsd őket, így könnyebb az elvárásokról beszélni!
- Kérd egyszerű, konkrét, mérhető formában, amit szeretnél: például „heti kétszer fél órát hallgasd meg, amíg az érzéseimről beszélek”. Természetesen a partnered is kérhessen tőled.
Irodalom
- Abigail, R. A., Cahn, D. D.: Managing conflict through communication. Pearson Higher Ed, 2013.
- B` Hahn, C.: Heart of Relating: Communication Beyond Ego. Troubador Publishing Ltd., 2015.
- Duck, S., McMahan, D. T.: The basics of communication: A relational perspective. Second edition. Sage, 2011.
- Kaarina Määttä, K., Uusiautti, S.: Silence is Not Golden: Review of Studies of Couple Interaction. Communication Studies, 64(1), 33-38, 2013.
- Martin, J. N., Nakayama, T. K.: Intercultural communication in contexts. 5th Ed. New York, New York: McGraw-Hill, 2010.
- Satir, V. M.: Going behind the obvious: The psychotherapeutic journey. In Zeig, J. K. (eds.). Evolution Of Psychotherapy: The 1st Conference. Routledge, 2015.
- Watzlawick, P., Bavelas, J. B., Jackson, D. D., O` Hanlon, B.: Pragmatics of human communication: A study of interactional patterns, pathologies and paradoxes. WW Norton & Company, 2011.